STARTSIDA     ALLMÄNT     FOTO     TRÄNING     MAT & BAK     MODE     OUTFITS     GARDEROBEN     SKÖNHET     RESOR     INREDNING     




Färglägg en viss del av en bild
Publicerat: 2011-06-12, 17:16:00




Det finns några olika sätt att färglägga en viss del av en bild. Jag tänkte visa det jag oftast använder mig av och som jag tycker blir bäst. Genom att göra på detta sättet slipper man skarpa kanter och det ser mest naturligt ut.





1. Öppna bilden i Photoshop. Duplicera lagret genom att högerklicka på bilden i lager-fönstret och välj Duplicate layer...




2. Markera det duplicerade (översta) lagret och gör det svartvitt/sepia (eller vilken färg du nu vill att bakgrunden ska ha) genom att gå in på Image -> Adjustments -> Hue/Saturation. Tryck på OK.




3. Nu ska du lägga till en mask på det lagret du nyss gjort svartvitt/sepia. Se till att lagret är markerat och klicka sedan på knappen längst ner i lager-fönstret där det står "Add vector mask".




4. Klicka nu på Brush Tool i verktygsfönstret till vänster. Använd en svart pensel i lämplig storlek. Genom att högerklicka med Brush Tool på bilden får du fram en ruta där du kan välja storlek på pensel och "hardness". Välj hardness någonstans i mitten för att inte skapa för skarpa kanter.

Nu är det bara till att måla den del av bilden du vill ha i färg! Om du skulle måla utanför är det bara till att sudda med Eraser Tool och sedan använda Brush Tool igen där du vill ha färg.



Kommentarer
Postat av: Anna

Tack snälla du :} jag fotar med en canon eos 450d och ett 50mm f/1.4 objektiv. Fotar i RAW och ändrar exponering, kontrast, skärpa ibland och ljus i Camera Raw som hör till photoshop :}

2011-06-12, 22:24:29
URL: http://madeinjapan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback







Hej och välkommen
till min blogg!

Elin heter jag. En tjej från
Skåne som är galen i vitt
och som älskar kläder
och inredning.
Arbetar som dekoratör på
KappAhl och när jag inte
arbetar pysslar jag med
bloggen, tränar och/eller
står i receptionen på Sjöbo
Fitnesscenter, umgås med
mina vänner, fotograferar,
shoppar eller reser.
Det var lite om mig!
Hoppas du hittar något
som faller dig i smaken
här i min vita blogg! ♥

Kontakt:
[email protected]




RSS 2.0


Totalt antal besökare:
Besökare denna vecka:
Besökare idag: